Pelijamit

Camilla Pentti on laaja-alainen visuaalisen taiteen ammattilainen. Hänellä on Aalto-yliopiston tutkinnot Game Design & Development ja Visual Communication Design -kokonaisuuksista. Hän on toteuttanut useita opetukseen liittyviä digitaalisia opetuspelihankkeita, suunnitellut visuaalisia kokonaisuuksia eri organisaatioille sekä eri julkaisuihin. Hänen kirjakuvituksiaan on palkittu Rudolf Koivu- ja Vuoden Kaunein Kirja-palkinnoilla.

Tatu Heinämäki on kuvataiteilija ja pelisuunnittelija. Hän on toiminut muun muassa pelitaiteen luennoitsijana ja pelien TKI-asiantuntijana sekä toteuttanut useita peli- ja mediataiteeseen liittyviä teoksia, työpajoja ja hankkeita.

 

Energiasyöppö- hankkeen esittely

Vaihe 1 – lukiolaisten pelijamit

Godot-pelimoottorin työpaja ja pelijamit järjestettiin yökouluna Kotkan lyseossa 8.11.-9.11.2024, yhteistyössä koulun kuvataiteen opettaja Marjut Siron kanssa. Osallistujamäärä rajattiin 30 lukiolaiseen, joista muodostettiin seitsemän tiimiä.

Työpajassa tehtiin ohjaajien johdolla kopio Flappy Bird -pelistä. Työpajassa opeteltiin Godot-pelimoottorin perusasioita 2D-pelin tekemiseen liittyen ja yleisiä pelien kehittämiseen liittyviä asioita. Työpajaan oli varattu kaksi tuntia, jotta aikaa pelijameille jäisi mahdollisimman paljon. Pelijamit kestivät yön yli, virallista työskentelyaikaa oli yhteensä kahdeksan tuntia.

Pelijamien teemana oli “Energiasyöppö Kotkassa”., ja pohdittavana oli, kuka tai mikä on tämä syöppö ja miten se liittyy Kotkaan? Osallistujat lähestyivät kaikki teemaa hieman eri tavalla. Osallistujat olivat hyvin oma-aloitteisia ja etsivät aktiivisesti tietoa netistä ja käyttivät apunaan myös tekoälyavustajia kuten Chat GPT:tä. Opiskelijoiden korkea motivaationtaso innosti myös ohjaajia. Pelijamien päätteeksi kaikki saivat mahdollisuuden esitellä oman pelinsä ja kertoa siitä muutamalla sanalla. Prosessissa parasta tuntui olevan se, kuinka siistiä on tehdä valmis peli!

Kaikki pelijameissa syntyneet pelit löytyvät täältä https://cool-kotka.itch.io/

 

Vaihe 2 – Camillan ja Tatun Energiasyöppö-peli

Pelijamivaiheen jälkeen Camilla Pentti ja Tatu Heinämäki ovat suunnitelleet ja toteuttaneet oman Energiasyöppö-pelinsä, joka julkaistaan maaliskuussa 2025. Pelin keskiössä on Energiasyöppö-hahmo.

Energiasyöppö on tyyppi, joka ei ihan osaa. Hän elää elämäänsä täysin energiaa säästelemättä! Uuni voi olla koko ajan lämpimänä, sillä nälän iskiessä se on valmiiksi kuumana, ja suihkukin saa valua koko ajan, sitten sinne on helppo mennä kun tarve vaatii. Pelaaja auttaa Energiasyöppöä elämään vähän fiksummin.

Pelaajan auttaessa oppii Energiasyöppö hiljalleen tavoille: kun on kerran sammuttanut turhat valot, ovat ne epätodennäköisemmin päällä pelaajan palatessa peliin. Pelistä löytyvä energiakulutusmittari kertoo, kuinka pitkällä pelaaja on. Pelin edetessä Energiasyöpön asunnosta paljastuu uusia, yllättäviäkin asioita jotka täytyy hänelle opettaa. Lopulta Energiasyöppö oppii fiksuksi ja pelaaja on läpäissyt pelin. Energiasyöppö on lopulta symppis tyyppi joka haluaa oppia, eikä hän ei tee asioita väärin ilkeyttään, hän vain on vähän tietämätön.