Vapautus vesi- ja/tai viemäriverkostoon liittymisestä

Vesihuoltolain mukaan vesihuoltolaitoksen toiminta-alueella sijaitseva kiinteistö on liitettävä laitoksen vesijohtoon ja viemäriin. Kotkan kaupungin ympäristönsuojeluviranomainen voi hakemuksesta myöntää kiinteistölle vapautuksen liittämisvelvollisuudesta laissa säädettyjen edellytysten täyttyessä. Vapautus voidaan myöntää määräaikaisena tai toistaiseksi voimassaolevana.

Vapautusta haetaan erillisellä lomakkeella, josta käy ilmi mm., millä perusteella ja mihin saakka vapautusta haetaan. Jos haetaan vapautusta viemäriverkkoon liittymisestä, mukaan tulee liittää myös selvitys kiinteistön nykyisestä jätevesien käsittelystä.

Jätevesiviemäriin liittäminen on asukkaille aina vaivattomin tapa huolehtia kiinteistöllä syntyvistä jätevesistä. Paikalliselta vesihuoltolaitokselta tai vesisosuuskunnalta voi tiedustella, onko alueella mahdollista liittyä jätevesiviemäriin. Vesihuoltolaitoksilta saa myös tietoa talousvesijohtoverkostosta.

Ehdot vapautuksen hakemiselle

Voit hakea vapautusta vesi-ja/tai viemäriverkostoon liittymisestä, jos seuraavat vesihuoltolain edellyttämät ehdot täyttyvät:

1. Vesihuoltoverkostoon liittymisen kustannukset ovat kohtuuttomat (rakentamisesta ja liittämisestä aiheutuneet kustannukset, palvelujen vähäinen tarve tai muu vastaava erityinen syy)
  2. Vapauttaminen ei vaaranna vesihuollon taloudellista ja asianmukaista hoitamista
  3. Kiinteistöllä on käytettävissä riittävästi vaatimukset täyttävää talousvettä (jos haet vapautusta vesijohtoon liittymisestä)
  4. Kiinteistön jätevedet käsitellään ympäristönsuojelulain vaatimusten mukaisesti (jos haet vapautusta jätevesiviemäriin liittymisestä)

Toimita hakemuksesi Kotkan kaupungin ympäristönsuojeluun: Kotkan ympäristökeskus, Kotkantie 6, 48200 Kotka. Tai sähköpostilla osoitteeseen: ymparistokeskus@kotka.fi

Hakemuksen käsittely on maksuton.

Hakemuslomakkeet

1) Hakemus_kiinteiston_vapauttamiseksi_velvollisuudesta_liittyä_vesihuoltolaitoksen_verkostoon (pdf)
     Hakemus_kiinteistön_vapauttamiseksi_velvollisuudesta_liittyä_vesihuoltolaitoksen_verkostoon (rtf)

2) Selvitys_Kiinteiston_jatevesijarjestelmasta (rtf)