Katariinan Meripuisto, historia
Puiston historiaa
Ruotsin ja Venäjän laivastot ottivat mittaa toisistaan Kotkan edustalla kahdesti. Ruotsinsalmen I meritaistelu käytiin kesällä 1789. Taistelu päättyi Venäjän voittoon. Seuraavana kesänä käyty Ruotsinsalmen II meritaistelu on suurin milloinkaan Pohjois-Euroopassa käyty taistelu. Lopputulos oli katastrofi Venäjälle. Ruotsi upotti nykyisen Kotkan edustalle lähes koko Katariina Suuren laivaston. Meritaistelun seurauksena alettiin rakentaa merilinnoituksia, joista muodostui Ruotsinsalmen linnoituskaupunki. 1790-luvulla nykyisellä Kotkansaarella oli asukkaita kymmenisen tuhatta – enemmän kuin Viipurissa ja Helsingissä siihen aikaan.
Vuonna 1917 vahvistetussa kaavassa koko Katariinanniemi oli puistoaluetta, johon oli muodostunut vaihteleva kävelyreitistö. Linnoitusraunioiden keskelle alettiin vastuksesta huolimatta 1930-luvulla rakentaa öljysatamaa. Viipurin ja Saimaan kanava menetettiin toisen maailmansodan seurauksena. Öljy-yhtiöt alkoivat keskittää koko Itä-Suomen öljyhuollon tapahtuvaksi Kotkan öljysataman kautta.
Satamatoiminta Katariinanniemessä 1930-2000
Öljysatamatoiminta saavutti huippunsa 1950- ja 60-luvuilla. Öljysataman alueelle rakennettiin kaikkiaan 56 säiliötä, joissa pystyttiin varastoimaan yhteensä 400 000 m³ erilaisia öljytuotteita.
1950-luvun alussa Shell sai luvan laajentaa säiliöitä myös Fort Katariinan linnoituksen alueelle, jopa osa linnoitusrakenteista purettiin säiliöiden alta.
1970-luvulla, Saimaan kanavan avauduttua ja Porvoon Sköldvikin öljynpuhdistamon valmistuttua, Kotkan öljysatama alkoi menettää merkitystään.
Satamassa oli laiturit, rata ja isot öljysäiliöt valmiina, joten öljysatama muutti toimintansa nestesatamaksi. Turvamääräysten tiukentuessa nesteliikenne siirrettiin Mussalon uuteen syväsatamaan, joka näkyy vastarannalla.
Öljy- ja nestesataman varastotoiminta päättyi lopullisesti vuonna 2002. Vuokrasopimuksen mukaisesti öljy-yhtiöt poistivat säiliö- ja putkirakenteet sekä puhdistuttivat alueen.
Öljysataman ajoilta muistona Katariinanniemen viheralueelle jäävät laiturit, vanha tiilimakasiini ja muutama betoninen säiliön pohjarakenne sekä kallion sisällä oleva entinen valtava öljyvarastoluola
Puiston erikoisvalaistus syttyy joka ilta yhtä aikaa katuvalojen kanssa. Valojen ja varjojen leikki luo ympäristöön aivan uuden, jännittävän tunnelman.