Äkkipysähdys HaminaKotka satamassa – suurin romahdus metsäteollisuustuotteissa
Julkaistu 05.09.2023HaminaKotka sataman kautta kulki tammi-elokuussa 9 848 335 tonnia tavaraa, joka on 1,1 prosenttia vähemmän kuin vuosi sitten.
Vaikka kahdeksan kuukauden jälkeen liikenne on vielä lähes edellisvuoden tasolla, johtuu se ainoastaan siitä, että alkuvuosi oli lakoista huolimatta erittäin vahva. Liikennevirrat hiljenivät kesäkuusta alkaen erittäin merkittävästi ja kokonaisliikenne oli elokuun osalta jo noin neljäkymmentä prosenttia pienempi kuin kevään parhaina kuukausina. Erityisesti liikenneromahdus näkyy metsäteollisuustuotteissa.
Vienti laski tammi-elokuussa 10,2 prosenttia. Eniten laskua kertyi nestebulkissa (-81,9 %), jossa näkyvät erilaiset EU-sanktiot. Sahatavaravolyymi laski 16,1 prosenttia, paperi 13,2 prosenttia ja luokka ”muu tavara” 16,7 prosenttia. Viennissä sellu oli yhä kasvussa (+29,0 %), mikä johtuu vuoden takaisista työtaisteluista. Nousussa viennissä oli myös kuivabulk (+22,9 %).
Tuonti on 8 kuukauden jälkeen 22,6 prosenttia plussalla. Eniten nousua kertyi raakapuulle (+67,9 %), mutta raakapuun tuonti on kesän aikana vähentynyt noin kolmasosaan alkuvuoden parhaista kuukausista. Tuonnin puolella laskivat kuivabulk (-18,0 %) ja luokka ”muu tavara” (-2,6 %).
Kauttakulkuliikenne väheni tarkastelujaksolla 10,4 prosenttia. Kotimaanliikenteessä laskua kertyi 64,6 prosenttia. Kontit olivat lähes edellisvuoden tasolla (-0,6 %).
Laivoja satamassa kävi tammi-elokuussa 1 579 (-2,1 %).
Metsäteollisuuden painoarvo HaminaKotka sataman liikenteessä on perinteisesti ollut huomattava. Vaikeudet sillä toimialalla näkyvät siis erittäin merkittävästi HaminaKotka sataman liikenteessä. Huolestuttavia merkkejä on kuitenkin myös muilla keskeisillä ulkomaankaupan sektoreilla. Tästä johtuen ajankohtainen kuva loppuvuoden liikennekehityksestä on varsin sumea.