Merkittävät valmistusongelmat viivästyttävät sähköbussien käyttöönottoa Kotkan seudulla
Julkaistu 14.06.2023Kotkan sisäisessä ja Kotkan ja Haminan välisessä paikallisliikenteessä oli tarkoitus ottaa käyttöön uuden sukupolven sähköbussit kesällä 2023. Sähköbussien valmistajan VDL:n Euroopan tehtaiden merkittävät tuotanto-ongelmat kuitenkin viivästyttävät bussien valmistumista ja uuden sähköbussiliikenteen käynnistymistä useilla kuukausilla.
Kotkan seudun kaupunkibussiliikennettä operoiva Pohjolan Liikenne on tilannut bussikaluston hollantilaiselta linja-autonvalmistajalta VDL:ltä. Sähköbussien oli sovittu valmistuvan kevään aikana 2023. Liikenteeseen bussien oli määrä tulla viimeistään 1.7.2023.
”Olemme erittäin harmissamme, että bussit eivät ole valmistuneet sovitussa aikataulussa. Olimme valmistautuneet käynnistämään koko kaupungin kaupunkibussiliikenteen kattavan sähköbussioperoinnin Kotkassa. Meistä riippumattomista syistä tämä ei tule tapahtumaan aikataulussa”, kertoo Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Janne Hattula.
Valmistajalta saadun tiedon mukaan ensimmäiset 14 sähköbussia saapuisivat Suomeen kuluvan vuoden lokakuussa. Seuraavan kerran uusia busseja saapuisi keväällä 2024, jolloin loput 11 sähköbussia saataisiin käyttöön Kotkan seudulla. Bussien saapumiseen asti liikennettä ajetaan biodieseliä polttoaineena käyttävillä busseilla, kuten on tehty vuoden 2022 alusta alkaneen uuden liikennöintijakson alusta lähtien.
”Tilanne tuli esille nopeasti, ja jatkon kannalta käymme läpi asian sopimusteknisiä vaikutuksia”, kertoo Kotkan seudun paikallisliikenteen tilaajana toimivan Kotkan kaupunkisuunnittelujohtaja Markku Hannonen.
Kaupungin ja liikennöitsijän välisessä sopimuksessa merkittävä kannuste sähköbussien saamiseksi nopeasti käyttöön on se, että 2022 alusta voimaan tulleessa sopimuksessa liikennöitsijälle maksettavaa liikennöintikorvausta alennetaan ajalta, jolloin bussit eivät ole vielä lopullisia, eli sähköbusseja.
”Viiveestä huolimatta olemme edelleen matkaamassa kohden sitä, että Kotkan seudusta tulee yksi sähköbussiliikenteen edelläkävijöistä sähköbussien osuudella mitattuna”, muistuttaa Hannonen.