Satamaliikenteen kasvuvauhti kiihtyy
Julkaistu 09.06.2023Kevään lakkojen jälkeen HaminaKotka sataman liikennemäärät ovat kääntyneet vahvaan nousuun. Kasvun moottorina ovat aiemmin Venäjältä rautateitse ja rekoilla kuljetettujen tavaroiden korvautuminen laivaliikenteellä Suomen tuonnissa.
Tammi-toukokuussa sataman kautta kulki 6 682 230 tonnia tavaraa, joka oli 12,0 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten.
HaminaKotka sataman kautta kulkeva vienti väheni viidessä kuukaudessa 3 prosenttia. Eniten laskua oli sanktioiden rasittamassa nestebulkissa (-77,7 %) ja sahatavarassa (-12,9 %). Luokka ”muu tavara” väheni myös 11,1 prosenttia. Sen sijaan vahvassa kasvussa olivat kappaletavara (+72,3%), sellu (+56,3 %) ja kuivabulk (+31,4 %). Paperin viennin lisäys oli 1,8 %.
Tammi-toukokuun aikainen tuonti pysyi yhä reippaasti plussalla (+54,4 %). Eniten lisääntyi raakapuun (+164,0 %) tuonti. Myös nestebulkin (+21,8 %) ja luokan “muu tavara” (+12,3 %) tuontiliikenne ovat kasvussa viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tuonnin miinuspuolella olivat kuivabulk (-18,3 %) ja kappaletavara (-17,4 %).
Toukokuun loppuun mennessä kauttakulkuliikenne on vähentynyt 7,7 prosentilla. Myös kotimaanliikenne on laskenut 58,0 %.
Edelliseen vuoteen verrattuna konttien käsittely on kasvanut hieman (+1,1%), mikä on tänä keväänä harvinaista Itämerellä. Melkein kaikkien huomattavien Itämeren konttisatamien liikenne on alkuvuonna ollut laskusuunnassa, osalla huomattavissa määrinkin.
Laivoja satamassa kävi 1039 eli 9,5 % enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.
HaminaKotka sataman pääliikenteiden kehityksessä on huomattavaa hajontaa eri liikenneryhmien välillä. Kokonaisuus toimii kuitenkin hyvin. Hieman tummempia pilviä on sen sijaan parhaillaan näkyvissä erityisesti metsäteollisuuden viennin hiipumisesta johtuen. Näkymä vientimarkkinan kehityksestä ei kuitenkaan kanna vielä kesän yli.