Juurikorvessa alkavat väistöraiteen rakennustyöt
Julkaistu 04.05.2023Juurikorpi on yksi tämän vuoden isoimmista työmaista Kouvola–Kotka/Hamina-hankkeessa, sillä alueella käynnistyvät toukokuussa 1100 metrin mittaisen väistöraiteen rakennustyöt.
Kun työt alkavat, otetaan Juurikorvessa käyttöön työnaikainen geometria. Käytännössä se tarkoittaa, että kolmas raide siirretään 52 senttimetriä sivuun noin sadan metrin matkalta nyt rakennettavan paalulaatta L6:n kohdalta.
Vaikka raiteen väliaikainen majapaikka ei ole kaukana, on siirto välttämätön paalulaatta L6:n rakentamisen kannalta. Lisäksi siirto aiheuttaa monia muitakin töitä alueella.
Juurikorvessa on tehty vuodesta 2020 saakka muun muassa perusparannustöitä, kuten louhintaa, sähkörata- ja turvalaitetöitä sekä päällysrakenteen uusimista. Paalulaattojen rakentaminen pehmeikköalueella käynnistyi viime vuonna.
Kuusi alueelle rakennettavasta seitsemästä paalulaatasta on jo valmistunut, mutta viimeistä päästään rakentamaan vasta, kun kolmas raide suljetaan ja se siirretään 52 senttimetriä sivuun noin sadan metrin matkalta nykyiseltä paikaltaan.
”Kun paalulaatta on paikoillaan, voidaan aloittaa tulevan väistöraiteen asennustyöt. Kolmatta raidetta jatketaan kummastakin päästä, jotta vilkkaan tavaraliikenteen ruuhkahuippuja saadaan tasattua ajattamalla pitkät juna sivuun odottamaan vuoroaan ja väistämään vastaantulevaa liikennettä”, sanoo Juurikorven rakennuttamisesta vastaava valvoja Tommi Huupponen Rejlersiltä.