Kymsote: Suun terveydenhuollon ajanvarauksen valikko poistuu käytöstä
Julkaistu 02.08.2022Kymsoten suun terveydenhuollon ajanvarauksen p. 05 220 2200 puhelinvalikko poistuu käytöstä 3.8.2022. Ajanvarauksessa on ollut oma valikko kiireellisen ja kiireettömän hoidon ajanvarausta varten.
Valikko poistuu, sillä sekä kiireellisiin että kiireettömiin yhteydenottoihin pystytään tällä hetkellä vastaamaan nopealla aikataululla. Tarkoituksena on myös helpottaa asiointia siten, että asiakkaan ei tarvitse ennen soittamista tehdä arviota hoidontarpeensa kiireellisyydestä.
Suun terveydenhuollon ajanvarauksen keskimääräinen jonotusaika oli heinäkuussa 7 minuuttia 46 sekuntia. Asiakas voi jättää myös takaisinsoittopyynnön arkisin klo 7-14. Takaisinsoittopyyntöihin vastaamisessa meni heinäkuun aikana keskimäärin 1 tunti 9 minuuttia.
Kymsoten ylihammaslääkäri Mikko Uusikylä muistuttaa kuntalaisia, että asiointipisteeksi voi valita minkä tahansa Kymsoten hammashoitoloista. Kymenlaaksossa ainoastaan Pyhtään hammashoitola palvelee vain pyhtääläisiä tai Pyhtään kunnan terveyspalvelut valinneita.
”Hoitoon pääsyä voi nopeuttaa se, että asioi siellä missä aika on nopeiten tarjolla kotikunnasta riippumatta”, Uusikylä sanoo.
”Jos esimerkiksi asut Kotkassa mutta käyt töissä Kouvolassa, voit hyvin käydä työpäivän yhteydessä hammashoitolassa Kouvolan päässä.”
Odotusajat Kymsoten puhelinlinjoille maltillisia
Kymsoten puhelinvalveluiden odotusajat ovat lyhentyneet merkittävästi sen jälkeen, kun niiden tuottaminen siirtyi Kaiku24:lle tammikuussa 2022. Heinäkuussa terveysasemien keskitetyn ajanvarauksen puhelinpalveluun p. 05 220 2000 jonottaminen kesti keskimäärin 11 minuuttia 20 sekuntia. Takaisinsoittopyyntöihin vastattiin keskimäärin 3 tunnissa 44 minuutissa. Pääsääntöisesti kaikki takaisinsoitot pystyttiin tekemään saman päivän aikana yhteydenotosta.
Ympärivuorokautisen Päivystysavun p. 116117 keskimääräinen jonotusaika oli heinäkuussa 5 minuuttia 39 sekuntia. Takaisinsoitoissa kesti keskimäärin 16 minuuttia 57 sekuntia.
Kymsote pyytää kuntalaisia hyödyntämään puhelinpalveluita hoitoon hakeutuessaan. Kaikissa Kymsoten puhelinpalveluissa soittoon vastaa terveydenhuollon ammattilainen, joka tekee asiakkaalle arvion siitä, millaista hoitoa tämä tarvitsee ja ohjaa oikeaan hoitopaikkaan. Hätätilanteessa tulee aina soittaa hätänumeroon p. 112.
Suun terveydenhuollon ajanvarauksen ohjeet
Terveysasemien ajanvarauksen ohjeet
Ohjeet päivystykseen hakeutumiseen