Aino Marsio-Aallon tuotantoa esillä Sunilassa
Kotkassa järjestetään tänä kesänä ainutlaatuinen näyttely suunnittelija Aino Marsio-Aallon tuotannosta.
Sunilan Kantolassa 16.6.-31.7. esillä oleva ”Aino Marsio-Aalto, Alvarin varjosta” -näyttely tuo nähtäville keräilijä Pertti Männistön hallussa olevan kokoelman, joka on laajin arkkitehti Alvar Aallon puolison, Aino Marsio-Aallon tuotantoa esittelevä yksityiskokoelma.
Merkityksellistä Kantolan kesänäyttelyssä on etenkin se, että Aino Aallon luomisvoima oli Sunilan tehtaan ja asuntoalueen suunnittelemisen aikaan 1930-luvulla hedelmällisimmillään.
Aino Aalto käytännössä suunnitteli Sunilan kaikki sisustukset pienintä kangaspalaa myöten. Tämä koskee muun muassa tehtaan pääkonttoria, seuratalo Sunilan Pirttiä ja myös itse Kantolaa, Sunilan tehtaanjohtajan asuntoa.
Kantolan suunnitelmat ovat valitettavasti kadonneet, mutta niiden henki muun muassa kalusteissa ja kankaissa on ollut sama kuin tehtaan pääkonttorissa.
Kuuluisan miehensä varjossa
Aino Aalto on jäänyt tai jopa jätetty tarpeettomasti maailmankuulun miehensä Alvarin varjoon suunnittelijana.
”Hän oli monipuolinen suunnittelija, jonka päämielenkiinto oli sisustussuunnittelu ja siinä varsinkin neuvolat ja lastentalot. Niiden suunnitelmien yhteydessä syntyi etenkin kymmeniä huonekaluja, mutta myös muuta sisustustavaraa”, yksityiskokoelman omistava Pertti Männistö kertoo.
Tunnetuimmat Aino Aallon sisustuksista ovat varmasti Villa Mairea ja Savoy-ravintola sekä ensimmäiset Artekin liikehuoneistojen sisustukset. Aino oli suunnitelmissaan erittäin perusteellinen ja hän mm. teki yksityiskohtaiset verhoilusuunnitelmat kangasnäytteineen kohteisiinsa ja usein myös suunnitteli kankaatkin.
”Ainon kalusteet ja valaisimet olivat aivan omanlaisiaan verrattuna Alvarin vastaaviin, sillä vain hyvin harvoissa hän käytti esim. taivutettua L-jalkaa. Jalkavalaisimet olivat raskaahkoja, puuvartisia. Varjostimia varioimalla ne kävivät erilaisiin kohteisiin. Kattovalaisimet ovat taas pelkistettyjä, yleensä pellavakankaasta ja muutenkin vaatimattoman näköisiä. Siksi niitä ei ole jäänyt jälkipolville vaan ne ovat hävitetty tuntemattomina”, Männistö kertoo.
Parhaiten Aino Aalto tunnetaan Männistön mukaan kuitenkin laseistaan.
”Hän ei voittanut Karhulan lasinsuunnittelukilpailua vuonna 1932 vaan tuli siinä toiseksi. Lasit kuitenkin otettiin pian tuotantoon ja hyvän markkinoinnin ansiosta levisivät pian kaikkialle ja voittivat vuonna 1936 kultamitalin Milanon Triennaalissa”, Männistö toteaa.
”Alvarin kumppanina Ainon tiedetään olleen myös miehensä paras kriitikko ja vaikuttaneen monien esineiden lopulliseen muotoon”.
Keräilijä Pertti Männistön kattava kokoelma käsittää yli tuhat Aino ja Alvar Aallon suunnittelemaa esinettä: huonekaluja, valaisimia, lasia sekä sisustusdetaljeja. Männistö on erityisen kiinnostunut Aaltojen muotoilun varhaisvaiheista, ja kokoelmassa onkin tuttujen muotoilun klassikoiden ohella useita harvinaisuuksia.
Pertti Männistön kokoelmaan voi tutustua myös virtuaalisesti osoitteessa https://kupoli.eu/tarjoajat/alvar-aalto/muotoja-moneksi-alvar-aalto/
Sunilan Kantolan ”Aino Marsio-Aalto, Alvarin varjosta” -näyttely on avoinna 16.6.-31.7. tiistaista sunnuntaihin klo 11-17. Pääsymaksu näyttelyyn on 5 euroa.
Näyttelyn järjestävät Kotkan kaupunki, aaltodesigncollection/Pertti Männistö ja Sunilan Kantola Oy.