Kotka aloittaa maksuttoman asiointiavun yli 70-vuotiaille
Julkaistu 20.03.2020Kotkan kaupunki aloittaa kotiin vietävän, maksuttoman asiointiavun tarjoamisen kotona asuville yli 70-vuotiaille kotkalaisille. Käytännössä tämä tarkoittaa mm. kauppa- tai apteekkikäyntiä iäkkäiden henkilöiden puolesta.
Henkilöstöresurssina palvelussa käytetään kaupungin omaa henkilökuntaa, jonka omat työtehtävät ovat tilapäisesti vähentyneet kaupungin palvelujen supistamisen johdosta.
”Koronavirusepidemiasta johtuen yli 70-vuotiaiden riskiryhmään kuuluvia on kehotettu pysymään kotona tartunnan välttämiseksi. Monille kotkalaisille ikäihmisille tämän aiheuttaa suuria haasteita arjessa selviytymisessä”, perustelee asiointipalvelua koordinoiva Kotkan kaupungin osallisuuskoordinaattori Saila Piipari-Huovila.
Asiakkaaksi hakeutuminen ja palvelusta sopiminen
Asiointiapua tarjotaan kaikille yli 70-vuotiaille kotkalaisille tulotasosta riippumatta. Henkilö tulee asiakkaaksi oman, omaisensa tai Kymsoten kotihoidon yhteydenoton perusteella.
Yhteydenottoja vastaanottavat ja toimintaa koordinoivat kaupungin Hyvinvoinnin ja terveyden vastuualueella osallisuuskoordinaattori, liikunnanohjaaja ja liikuntaneuvoja.
Yhteyttä voi ottaa puhelimitse tai sähköpostilla arkisin klo 9-15 välisenä aikana, myös asiointiapua annetaan kyseisenä aikana. Huom! Aika on muuttunut.
Asiakas, hänen omaisensa tai kotihoito voivat ottaa yhteyden palveluun. Asiointiapua voit tilata numerosta 05 234 5100.
Osallisuuskoordinaattori Saila Piipari-Huovila korostaa olevan erittäin tärkeää, että henkilökunta ei saa eikä levitä tartuntaa vieraillessaan eri asiakkaiden kodeissa.
”Mahdollisuuksien mukaan pyrimme jättämään ostokset heti eteiseen, mutta tarvittaessa laitamme ne myös jääkaappiin. Tiedustelemme asiakkaan terveydentilaa jo yhteydenottovaiheessa ja huolehdimme, että työntekijällä on asianmukainen suojavarustus kuten kertakäyttökäsineet ja kasvosuoja, mikäli asiakas on sairaana”, Piipari-Huovila kertoo.
Maksu joko käteisellä tai tilille
Piipari-Huovila kertoo, että kaupunki tarjoaa asiakkaalle mahdollisuutta maksaa käteisellä tai käyttämällä kauppaan perustettua tiliä.
”Tilin perustamiseen tarjoamme apua Hyvinvoinnin ja terveyden vastuualueelta. Selvitämme asiakkaan maksutavan yhteydenottovaiheessa ja ohjeistamme työntekijän”.