Oppimisen tuki uudistuu – painopiste varhaiseen tukemiseen
Julkaistu 25.03.2025
Hallitus on uudistanut esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen oppimisen tukea koskevan lainsäädännön. Lakimuutokset astuvat voimaan porrastetusti vuosina 2025 ja 2026, ja niiden myötä tuen painopistettä siirretään entistä vahvemmin varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen. Tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää oppimisen tuen jatkumo eri koulutusasteilla.
Oppimisen tuen uudistus esi- ja perusopetuksessa
Oppimisen tuen uudistus vahvistaa esiopetuksen osalta jo toteutuvia toimintamalleja ja tuo lisäksi esi- ja perusopetukseen merkittäviä parannuksia. Tavoitteena on varmistaa, että jokaisella lapsella ja oppilaalla on oikeus saada tarvitsemaansa tukea kehitykseen, oppimiseen ja koulunkäyntiin. Uudistus astuu voimaan pääsääntöisesti 1.8.2025. Se takaa lapsille ja oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet saada tukea koulunkäynnin aikana. Tuki pyritään tarjoamaan mahdollisimman varhaisessa vaiheessa ja ensisijaisesti oppilaan omassa ryhmässä. Keskeisiä tukitoimia ovat muun muassa opetuksen eriyttäminen, aikuisten keskinäisen työskentelyn tiivistäminen sekä oppimisympäristöjen esteettömyyden parantaminen.
Oppimisen tuen uudistus lukiokoulutuksessa
Lukiokoulutuksen oppimisen tuen uudistus vahvistaa opiskelijoiden oikeutta saada tukea, kuten tukiopetusta, ohjausta ja erityisopetusta. Opetussuunnitelman perusteet on päivitetty vastaamaan lakimuutosta. Paikalliset opetussuunnitelmat päivitetään ja ne astuvat voimaan elokuussa 2025.
Tulevaisuuden näkymät
Kasvatuksen ja opetuksen yhteiskunnallisena tehtävänä on edistää yhdenvertaisia mahdollisuuksia oppimiseen ja kehittymiseen sekä ehkäistä eriarvoistumista ja syrjäytymistä yhteiskunnassa. Kuntien ja opetuksen järjestäjien on johdettava kehittymisen oppimisen tukea aktiivisesti ja varmistettava, että tukijärjestelmät ovat saavutettavissa kaikille lapsille, oppilaille ja opiskelijoille.
Kotkassa lakimuutoksen käytäntöön viemisen tueksi esiopetuksella on työryhmä valmistelemassa oppimisen tuen uudistuksen toteuttamista esiopetuksessa. Ryhmään kuuluu esiopetuksen opettajia, varhaiskasvatuksen erityisopettajia ja varhaiskasvatuksen hallinnon henkilöstöä. Perusopetuksen ja esiopetuksen työryhmät tekevät myös yhteistyötä asioissa, jotka liittyvät siirtymävaiheisiin ja oppimisen tuen jatkumoon. Esiopetuksen henkilöstölle järjestetään koulutusta opetussuunnitelman perusteiden muutoksista. Perusopetuksessa on niin ikään työryhmiä, joihin kuuluu opettajia, rehtoreita ja opetustoimen hallinnon henkilöstöä. Työryhmätyöskentelyn lisäksi uudistuksia työstetään koulujen henkilöstön kanssa koulutus- ja suunnittelupäivissä touko- ja elokuussa. Opetussuunnitelmat päivitetään kevään 2025 aikana vastaamaan lakiuudistusta ja uudistustyö jatkuu Kotkan opetustoimessa seuraavan lukuvuoden ajan. Uudistuksen onnistuminen edellyttää jatkuvaa yhteistyötä koulujen, huoltajien ja muiden yhteistyötahojen kanssa sekä tarkoituksenmukaisia taloudellisia resursseja tukijärjestelmien kehittämiseksi lainsäädäntöä vastaavaksi.
Asiat tarkentuvat koulu- ja oppilaskohtaisesti suunnittelun edetessä. Päiväkodit ja oppilaitokset tiedottavat asioiden tarkennuttua vanhempia siitä, miten lakiuudistus toteutuu käytännössä ja mitä se tarkoittaa arjen koulutyössä. Kotkan varhaiskasvatus ja opetustoimi antavat jatkossakin laadukasta kasvatusta, opetusta ja tukea.