Kotkan seudun joukkoliikenteen tavoiteltava palvelutaso vuosille 2025–2035 on määritelty

Julkaistu 17.02.2025

Kotkan seudun joukkoliikenteelle, eli Jonne & Minne -liikenteelle on laadittu koko toiminta-aluetta kattavan joukkoliikenteen tavoiteltava palvelutaso vuosille 2025–2035.

Palvelutason taustaksi tehtiin laaja suunnittelutyö, jossa keskeisiä tarkastelun kohteita olivat Kotka-Hamina-Pyhtää-alueen joukkoliikenteestä sujuvuus, saavutettavuus, maankäytön kehitys sekä taloudelliset realiteetit.

Palvelutasossa määriteltiin joukkoliikenteelle yhdeksän eri palvelutasoluokkaa, joista kullekin luokalle määriteltiin kriteeristö koskien esimerkiksi liikennöintiaikoja sekä vuorovälejä.
Kotka–Hamina–Pyhtää-seudulla jokainen alue on määritelty tietylle joukkoliikenteen palvelutasoluokalle.  Aluejako noudattelee pääpiirteissään jakoa kaupunginosiin tai kyliin, mutta myös liikenteen toteutuksen kannalta keskeiset vaikuttavat asiat on otettu aluejaossa huomioon.

”Paras palvelutasoluokka I, nimeltään Vaivaton joukkoliikenteen käyttö, todettiin Kotkan seudun kannalta luokaksi, jota ei ole toteuttavissa, mutta heti taso II, eli taso ”Elämä ilman omaa autoa” on mahdollista ylläpitää Kotkassa Kotkansaari-Hovinsaari-Karhula sekä Kotkansaari-Karhuvuori-Etukylä-väleillä”, kertoo Kotkan kaupungin joukkoliikennepäällikkö Esa Partanen.

Uusien teollisuusinvestointien myötä kehittyvät alueet määriteltiin erityisalueiksi, joiden palvelutaso tarkastellaan erikseen työpaikkamäärien kehityksen mukaan, tärkeimpänä näistä Kotkan Keltakallion uusi teollisuusalue.

Tavoiteltavaa palvelutasoa varten laadittiin kolme eri skenaariota, joista seudullisesti toimiva Kotkan joukkoliikennejaosto päätti kokouksessaan 12.2.2025 ottaa käyttöön päätösesityksen mukaisesti perusskenaarion VE0.  Kaikkien alueen kuntien, eli Kotkan, Haminan ja Pyhtään lausunnoissa puollettiin perusskenaarion VE0 käyttöönottoa.

”Edellinen Kotkan seudun joukkoliiketeen palvelutaso alueelle oli määritelty vuonna 2016, ja nyt tehdyssä uudessa palvelutasomäärittelyssä on otettu esimerkiksi tuon ajankohdan jälkeiset muutokset”, kertoo Partanen.

Lisäksi joukkoliikennejaosto merkitsi kokouksessaan tiedoksi palvelutason laadinnan taustalla olleen laajan taustaraportin, jossa on kuvattu taustalla olleet analyysit sekä kerrotaan mahdollisuuksista toteuttaa tavoiteltava palvelutaso sekä mitä vaikutuksia näillä muutoksilla on. Taustaraportissa on kuvattu myös tulevaisuuden tärkeimmät kehityssuunnat joukkoliikenteen kannalta.

Joukkoliikenteen kehitys Kotkassa

Kotkassa uuden palvelutasomäärittelyn mukaan kaupunkimaisella alueella joukkoliikenteen palvelutaso pääsääntöisesti joko säilyy ennallaan tai paranee. Palvelutasoa vahvistetaan erityisesti Kotkansaaren ja Mussalon Takakylän välisellä yhteydellä sekä Otsolan, Suulisniemen ja Sunilan alueilla. Myös Sutelan ja Jumalniemen kaupallisiin keskittymiin tehdään parannuksia erityisesti kesä- ja viikonloppuliikenteeseen osalta.
Kotkan kaupunkirakenteen reuna-alueilla puolestaan palvelutaso joko pysyy nykytasolla tai heikennee paikoin. Kotkan osalta taloudellisena tavoitteena uudessa palvelutasossa on, että joukkoliikenteen nettokustannukset säilyvät vuoden 2024 tasolla.

Haminan palvelutason muutokset

Haminassa joukkoliikenteeseen kohdistuu taloudellisia säästöpaineita. Nyt päätetyn palvelutason kustannusarvio on, että Haminan kaupungin joukkoliikenteen nettokustannuksissa voidaan saavuttaa vuoteen 2029 mennessä 10 % säästöt verrattuna vuoden 2024 kustannustasoon.
Säästöjä haetaan sekä Hamina-Kotka-välin liikenteessä, että Haminan sisäisessä liikenteessä, joten Haminassa palvelutaso joko pysyy samalla tasolla mitä nyt tai heikkenee hieman alueesta riippuen.

Pyhtään palvelutason muutokset

Pyhtään Siltakylä-Huutjärven-alueen joukkoliikenteen palvelutaso tulee kehittymään. Sekä alueen maankäyttö että joukkoliikenteen kysyntä tukevat joukkoliikenteen vahvistamista. Parannukset kohdistuvat kesäkauden, arki-iltojen sekä lauantain yhteyksiin Kotkan suuntaan. Parannukset aiheuttavat lisäkustannuksia, ja arvio Pyhtään kunnalle koituvista lisäkustannuksista joukkoliikenteen nettokuluissa on 14 % vuoteen 2029 mennessä verrattuna vuoden 2024 kustannustasoon.

Seuraavat askeleet

Tavoiteltava palvelutaso, sekä sen taustalla oleva taustaraportti toimivat pohjana tuleville linjastosuunnittelulle ja kilpailutuksille. Kotkan seudun keskeisillä kaupunkialueilla joukkoliikenne tällä hetkellä toimii pääosin hyvin, mutta linjastorakenteen monimutkaisuus ja ilta-, viikonloppu- ja kesäliikenteen riittämättömyys ovat haasteita. Linjaston yksinkertaistaminen ja selkeyttäminen tukee joukkoliikenteen käyttöä, kuten on nähty muilla kaupunkiseuduilla Suomessa ja Euroopassa.

”Muutokset saadaan laajemmin käyttöön pääosin vuosien 2027-2029 aikana, riippuen nykyisten liikennöintisopimusten voimassaoloajasta”, kertoo Partanen.

”Joitain pienempiä muutoksia lähtee toteutumaan jo seuraavista aikataulukausista lähtien, joista ensimmäinen on jo kesän 2025 aikataulu. Tulemme tiedottamaan kunkin aikataulukauden muutoksista erikseen lähempänä muutoksia. Tarkempaan linjastosuunnitteluun uusi palvelutasomäärittely tuo vahvat suuntaviivat kohti linjaston yksinkertaistamista sekä entistä selvemmin vakiominuuttiaikataulujen käyttöönottoa”.

”Nyt valmistunut joukkoliikenteen tavoitepalvelutaso antaa muutoksille ennustettavuutta sekä selkeyttää joukkoliikenteen suunnittelua. Siten nyt valmistuneesta palvelutasosta voi jo tarkastella sitä, mihin suuntiin muutokset ovat lähivuosina menossa milläkin alueella”, Partanen kertoo.

Kilpailutusvaiheessa pitkäjänteinen palvelutasosuunnitelma mahdollistaa riittävän pitkät sopimuskaudet, mikä lisää kustannustehokkuutta. Esimerkiksi haja-asutusalueilla perinteisen joukkoliikenteen rinnalla on tarkoitus pitää esillä myös kutsuohjautuva liikenne.

Tavoiteltavasta palvelutasosta laadittiin myös vaihtoehtoiset skenaariot erilaisiin taloudellisiin kehityksiin, eli ennakoitua heikompaan taloudelliseen kehitykseen varautuva säästöskenaario VE- ja ennakoitua vahvempaan taloudelliseen kehitykseen varautuva kehitysskenaario VE+.

”Mikäli vaihtoehtoisten skenaarioiden käyttöönotto tulee tulevina vuosina ajankohtaiseksi, niiden käyttöönotosta päätetään erikseen”, kertoo Partanen.

Kotkan seudun joukkoliikenteellä on hyvät mahdollisuudet kehittyä edelleen modernien linjastosuunnittelun parhaiden käytäntöjen mukaisesti. Yhtenäinen lippu- ja maksujärjestelmä sekä Jonne & Minne -brändi jo vahvistavat joukkoliikenteen asemaa seudulla.

Kotkan_seudun_joukkoliikenteen_tavoiteltava_palvelutaso_2025_2035

Palvelutason taustaraportti on luettavissa tästä linkistä: Halli-julkaisu