”Maailman paras koulu, jossa lapset juoksentelevat avoimissa tiloissa kännykkää tuijottaen”

Julkaistu 06.11.2024 Kirjoittajalta Anna Vanhala

(Kirjoittaja: Ville-Matti Hurskainen, rehtori)

Uutta koulua ja kahden työyhteisön toimintakulttuuria yhdistetään. Muutoksen tanssissa on kaikkien tultava osalliseksi. Ei auta, että ainoastaan pärjätään, vaan pikemminkin hyödytään tilanteesta. Tällainen ”rytmitanssi” altistaa työntekijät, oppilaat ja heidän vanhempansa pienelle ärsykkeelle, jonka lopputuloksena on vahvempi ja terveempi yhteisö – Käpylän koulun yhteisö.

Meidän viisautemme uutta koulurakennusta ja kahden työyhteisön yhdistämistä ajatellen on ollut tarpeeksi ajoissa aloittaminen ja osallistaminen. Niin henkilökunta kuin oppilaat on otettu mukaan luomaan unelmien koulua. Sitä ennen on täytynyt luoda psykologinen turvallisuus sekä herättää sisäinen motivaatio. Johtamisella on jo aikaisemmin mahdollistettu työntekijöiden kokeilukulttuuri sekä mahdollisuus itsensä kehittämiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä itsensä haastamiseen.

Blogin otsikko kuvaa median klikkiotsikkoa tilanteesta, jota ammattikasvattajat vieroksuvat. Oppiminen vaatii tilat, jossa jokaisella on oma paikkansa ja tehtävänsä. Koulun suunnitteluun olemme saaneet apua mutta myös itse tuoneet olennaisia näkökulmia. Olemme tehneet ratkaisuja, jotka nojaavat tietoon oppimisen edistämisestä. Käpylän koulussa on myös otettu erilaiset oppijat huomioon. Lopputulos on oppimisympäristö, jossa levollisuus, luonnollisuus ja avoimuus yhdistyvät. Näillä sanoilla niin oma henkilökunta kuin vierailijat yleensä kuvaavat Käpylän koulurakennusta. Jokaisella on kotiluokka ja oma pulpetti. Yhteiset tilat tarjoavat erilaisia oppimisympäristöjä.

Kaikkiaan tämä on noin 10 vuoden projekti. Lopputulosta ei voinut ennalta nähdä vaan se syntyi henkilökunnan osaamisen ja taidon perusteella. Prosessiin kuului lukematon määrä erilaisia palavereita, työryhmiä sekä benchmarkkausta. Suunnittelijat olivat mukana ja kuuntelivat herkällä korvalla meidän työntekijöitämme. Tämän kaiken he ovat siis tehneet oman työn lisäksi. ”Kuminauha” on venynyt välillä äärimmilleen, ja palautumiseen päästään vasta tulevaisuudessa.

Joten rehellisesti hattu pois päästä: kiitetään ja kumarretaan kaikkia opettajia, ohjaajia, oppilashuollon sekä siivoustoimen väkeä että myös itse oppilaita ja huoltajia. Erimielisyydet kuuluvat tällaiseen suunnittelutyöhön, mutta vuorovaikutuksen laatua on nostettu ennen projektiin ryhtymistä, jotta osaamme erottaa asiat ja tunteet ihmisestä. Kaikkein vaikeinta on ollut sanoittaa pedagogiikkaa suunnittelijoille, joille luvut kertovat enemmän kuin se, miten opetusta järjestetään perusopetuksessa. Myös tulevaisuuden koulurakentamisen täytyy lähteä itse käyttäjistä ja heidän tarpeistaan.

 

Vain se, joka on löytänyt itsensä,

voi kehittää luonnettaan.

Vain se, joka kehittää omaa luonnettaan,

voi saada myös toisten mielessä kehitystä aikaan.

Ja vain se, joka saa toisten mielissä kehitystä aikaan,

voi kehittää asioiden luonnetta.

– vanha kiinalainen viisaus –

 

Kirjoittaja Ville-Matti Hurskainen on Käpylän koulun rehtori.