Linja-autoasema pysyy paikallisliikenteen lähtöpaikkana kesään 2025 asti – keskustan ja Karhulan reiteissä muutoksia 9.12. lähtien

Julkaistu 12.11.2024

Kotkan paikallisliikenteessä on ollut keskustan alueelle käytössä poikkeusreitistö kesäkuusta 2024 lähtien Kotkansaaren paikallisliikenneterminaalin uudistustöiden vuoksi. Siirtyminen normaalireitistöön oli määrä tapahtua, kun uusi paikallisliikenneterminaali on valmis.

Karhulan infran remontti aiheuttaa kuitenkin joukkoliikenteelle lisätarpeita reitistöpoikkeuksiin 9.12. lähtien, jolloin aikataulut eivät mahdollista Kotkansaarella paikallisliikenneterminaaliin asti ajamista. Paluu normaalireitistöön tapahtuu siten vasta kesäaikataulujen voimaantulon yhteydessä kesäkuun alussa 2025.

”Taustalla uusissa reittipoikkeamissa ovat Karhulassa Ahlströmintien yhden osuuden sulkeminen, jotta Karhulan inframuutoksissa ennen kesää 2025 valmiiksi saatettavat työt saadaan tehtyä loppuun asti. Sulun myötä voimaan tuleva kiertoreitti vie Karhulassa busseilla enemmän aikaa ja näin Kotkan keskustassa reittien pitää olla mahdollisimman lyhyet”, perustelee viivästystä Kotkan joukkoliikennepäällikkö Esa Partanen.

”Keskustan reittien lyhyinä pitäminen onnistuu paikallisliikenneterminaalia paremmin nykyisestä lähtöpaikasta, eli Kotkan linja-autoasemalta. Karhulassa Vesitorninkadun ja Aumakadun välinen osuus Ahlströmintiestä suljetaan kokonaan ajoneuvoliikenteeltä maanantaista 9.12. lähtien, jolloin astuvat voimaan myös joukkoliikenteen reittimuutokset”, Partanen kertoo.

Joukkoliikenteen reittimuutoksia tulee Karhulan lisäksi myös muualla Kotkassa.
”Pääosa 9.12. voimaan tulevista reittimuutoksista johtuu Karhulan Ahlströmintien sulkemisesta, mutta samassa yhteydessä muutetaan myös Länsi-Kotkan suunnalla kulkevien linjojen 27, 27M ja 27 R reittejä, sillä kyseiset linjat ovat olleet aikatauluongelmissa nykyisillä reiteillä. Keskustassa muutokset näkyvät lähinnä sinne saapuessa, linjalla 1 myös keskustasta lähtiessä. Karhulassa muutokset näkyvät monien lähtöaikojen aikaistamisessa sekä parilla yksittäisellä vuorolla myös käytettävien pysäkkien suhteen. Lisäksi Suulisniemen ja Ylänummen suunnalla tulee myös joitain aikataulumuutoksia”, Partanen opastaa.

”Kaikki muutokset ovat näkyvissä reittioppaassa, eli osoitteessa kotka.digitransit.fi sekä Waltti Mobiilissa marraskuun loppuun mennessä. Verkkosivuillamme jonnejaminne.fi uudet aikataulut näkyvät 5.12. mennessä”, Partanen jatkaa.

”Aikataulujen kellonaikoihin tehtäviä muutoksia on pyritty minimoimaan. Muutoksia keskustan ja Karhulan reiteissä on kuitenkin niin monta, että 9.12. lähtien voimassa olevista aikatauluista tehdään myös uudet painetut aikataulut. Tiukan muutosaikataulun vuoksi uudet painetut aikataulut saadaan näillä näkymin valitettavasti jakoon vasta tammikuussa. Muutoksista tiedotetaan myös keskeisillä pysäkeillä ja busseissa”.

Pitkä lista muutoksia

Aikataulumuutokset 9.12. lähtien:

  • Linja 1 ja 1A Kotka – Hamina: Karhulan lähtöajat Haminaan päin aikaistuvat 5 minuuttia.
  • Linjat 5B,5C,5R Tiutinen – Karhula; saapumisajat Karhulaan siirtyvät pääosalla vuoroista 3–5 minuuttia myöhemmäksi.
  • Linja 6B Suulisniemi – Karhula: osassa vuoroista lähtöajat Karhulasta ja Suulisniemestä aikaistuvat 5 minuuttia.
  • Linja 9B Ylänummi – Karhula: sunnuntaivuorojen lähtöajat Karhulasta ja Ylänummesta aikaistuvat 5 minuuttia.
  • Linja 9J Juurikorpi – Karhula: Karhulan lähtöajat aamuisin aikaistuvat 3 minuuttia; lisäksi osa Karhulaan saapumisajoista Juurikorven suunnasta siirtyy 3–5 minuuttia myöhemmäksi.
  • Linjat 25, 25S, 25T, 25Y Keskusta – Mussalo – Karhula – Suulisniemi (25S)/Tiutinen(25T)/Ylänummi (25Y); Lähtöajat Suulisniemestä, Tiutisesta ja Ylänummelta aikaistuvat 5 – 7 minuuttia. Lisäksi keskustasta lähtevillä vuoroilla lähtöajat Mussalosta, Munsaaresta, Karhuvuoresta sekä Karhulasta aikaistuvat 5–7 minuuttia.
  • Linja 37B Karhula – Mäntykangas- Ristinkallio – Karhula: saapumisajat Karhulaan siirtyvät 5 minuuttia myöhemmäksi

Linjat, joilla tulee muutoksia keskustassa käytössä oleviin pysäkkeihin:

  • Linjat 1 ja 1A Kotka – Hamina
  • Linja 9 Keskusta – Karhula – Ylänummi
  • Linja 25S Keskusta – Mussalo – Karhuvuori – Karhula
  • Linja 25S Keskusta – Mussalo – Karhuvuori – Karhula – Suulisniemi
  • Linja 25T Keskusta – Mussalo – Karhuvuori – Karhula – Tiutinen
  • Linja 25Y Keskusta – Mussalo – Karhuvuori – Karhula – Ylänummi
  • Linja 27 Keskusta – Karhuvuori – Mussalo – Keskusta
  • Linja 27M Keskusta – Karhuvuori – Munsaari – Mussalo – Keskusta
  • Linja 27R Ristiniemi – Mussalo – Karhuvuori – Keskusta
  • Linja P012 (lauantaisin) Keskusta – Karhula – Huruksela
  • Linja P015 (lauantaisin ja sunnuntaisin) Keskusta – Karhula – Rantahaka

Linja 1 ei aja keskustasta lähtiessä 9.12. lähtien enää torin kautta, vaan linja-autoaseman jälkeen seuraavat pysäkit ovat Kotkankadun ja rautatieaseman pysäkit.

Linjoilla 1, 1A, 9, 27, 27M, 27R, P012 ja P015 keskustaan saapuminen 9.12. lähtien Kotkantieltä suoraan linja-autoasemalle, pysäkki ennen asemaa on Keskuskoulun pysäkki, eli ko. linjat eivät aja enää Satamakadun, Ruukinkadun, torin ja Kirkkokadun kautta keskustaan saapuessaan.
Linjalla 27M on yhden aamuvuoron osalta poikkeus: vuoro 7.35 ajetaan edelleen Satamankadun kautta Ruukinkadulle, jossa linja vaihtuu linjaksi 27.

Linjoilla 25, 25S, 25T ja 25Y keskustasta lähtiessä linjat eivät 9.12. lähtien enää aja linja-autoasemalta torin kautta, vaan lähtevät heti linja-autoasemalta Puistotien suuntaan.

Linjat, joilla tulee muutoksia Karhulassa käytössä oleviin pysäkkeihin:

  • Linja 9J Juurikorpi – Karhula; arkisin vuorossa 6.50 Karhulasta lähtöpysäkki on 9.12. lähtien pysäkki Vesitorninkadun pohjoiseen, lisäksi välipysäkit väliltä Karhula Vesitorninkatu – Otsola Kalamiehentie jäävät ko. vuorolta pois.
  • Linja 35B Huruksela – Karhula; arkisin ajettavan aamuvuoron osalta Karhulaan saavuttaessa Tikankadun ja Ratakadun pysäkit jäävät pois