Energiankulutusta vähennetään taiteen ja kulttuurin keinoin

Julkaistu 25.09.2024

Kotkan kaupunki käynnisti maaliskuussa COOL Kotka -hankkeen osana eurooppalaista CCI4Change yhteistyöhanketta. Hankkeen tavoitteena on edistää kaupunkilaisten energiankäyttöön liittyvien asenteiden ja elintapojen muutosta energiankulutuksen vähentämiseksi taiteen ja kulttuurin keinoin.

COOL Kotka -hankkeeseen osallistuu laaja-alainen tiimi eri alojen asiantuntijoita Xamkilta, Cursorilta sekä Kotkan kaupungin kulttuuripalveluista, kaupunkisuunnittelusta ja ympäristöpalveluista. Tämä monialainen yhteistyö on keskeinen osa hankkeen menestystä, ja tiimi työskentelee tiiviisti yhdessä luodakseen innovatiivisia ratkaisuja energiankulutuksen vähentämiseksi taiteen ja kulttuurin keinoin.

Osana hanketta Kotkan kaupungin ja luovien alojen toimijoiden yhteistyötä pyrittiin kehittämään toteuttamalla avoin haku pilottiprojekteille, jotka edistävät yllä mainittua tavoitetta. Lisäksi projektissa tuli olla jokin Kotkan asukkaita osallistava elementti.
Avoin haku järjestettiin 2.5.–5.6. Toteutettaviksi valittiin kaksi pilottiprojektia, jotka ovat juuri lähteneet käyntiin.

Banja Media – Videoprojekti

Työnimellä “Ei noin pelasteta maailmaa” esitellyn projektin tarkoituksena on toteuttaa humoristisia videoita ja lyhytelokuvia, jotka herättävät katsojan pohtimaan omaa energiankulutustaan. Osa materiaalista tullaan kuvaamaan ja toteuttamaan yhdessä kotkalaisten yläkoululaisten ja koulutuskuntayhtymä Ekamin opiskelijoiden kanssa.

Projektin toteuttaa Banja Median työryhmä, johon kuuluvat ohjaaja Juha Metso, käsikirjoittaja, esiintyjä Petri Pietiläinen ja kuvaaja, leikkaaja Mika Rokka sekä lyhytelokuvissa näyttelevä Konsta Lippo.

 Part of Noise – Videopeli

Energiasyöppö-projektin tarkoituksena on kehittää videopeli, jossa pelaaja voi valinnoillaan vaikuttaa energiankulutuksen vähentämiseen esimerkiksi rakennuksissa. Osana projektia Kotkassa tullaan järjestämään talvella pelijamit ja työpaja pelien tekemisestä. Parhaita pelijameissa kehitettyjä ideoita tullaan hyödyntämään lopullisessa Energiasyöppö-pelissä. Peli julkaistaan kaikkien kotkalaisten pelattavaksi keväällä 2025.

Projektin toteuttavat Part of Noisen pelisuunnittelijat Camilla Pentti ja Tatu Heinämäki.

Seuraavien kuukausien aikana tullaan lisäksi järjestämään erilaisia tapahtumia ja työpajoja kotkalaisille, joissa he voivat kokea, kuinka luovuus ja yhteisöllisyys voivat muuttaa ajattelutapojamme energiankäytöstä.