Kaupunki tukee tapahtumajärjestäjiä viestinnässä monin tavoin
Julkaistu 15.08.2024 Kirjoittajalta Kaisa RannanjärviAktiivinen, tapahtumarikas, monipuolista kulttuuria ja muita menoja tarjoava kaupunki vetää puoleensa. Vilkkaasta kaupunkielämästä hyötyvät niin asukkaat, vierailijat kuin yritykset. Runsas tapahtumatarjonta on omiaan houkuttelemaan kaupunkiimme myös uusia asukkaita. Tiedätkö, miten Kotkan kaupunki tukee tapahtumajärjestäjiä viestinnässä?
Kotka on hyvä esimerkki elinvoimaisesta yhteisöstä, jossa kulttuuri- ja tapahtumatarjonta on vahvasti esillä. Kaupunkikehityksen ja viestinnän sekä kulttuuri- ja tapahtumapalveluiden yksiköt tekevät aktiivista työtä kaupungin strategiaan kirjatun tavoitteen ”ensiluokkaisen elinympäristön, kulttuurin ja tapahtumien kaupunki” eteen. Järjestämiemme omien tapahtumien lisäksi tarjoamme tapahtumajärjestäjille näkyvyyttä kaupungin viestintäkanavissa ja tapahtumakalenteri Kymenlaaksonyt.fi-palvelun. Tänä kesänä kokeilimme painetun tapahtumaesitteen jakamista keskeisillä paikoilla kaupungilla.
Tapahtumien viestinnän ja tiedottamisen osalta ensisijainen vastuu on aina kullakin tapahtumajärjestäjällä. Kymenlaaksonyt.fi-tapahtumakalenteriin voi viedä erilaisia tapahtumia, joihin toivotaan yleisön osallistumista. Kalenteri on koko Kymenlaakson yhteinen, ja Kotkan tapahtumiksi merkityt tapahtumat nousevat automaattisesti pääviestintäkanavamme Kotka.fi:n etusivulle, josta ne poimitaan viikoittain Instagramin Viikon tapahtumat -päivitykseksi. Jaamme postauksia myös tilien tarinoihin, kun kaupungin tili @kotkankaupunki (Instagram) tai @merikaupunkikotka (Facebook) on niihin merkitty.
Visit Kotka-Hamina vastaa Kotkan matkailumarkkinoinnista seudun ulkopuolelle, ja Visitin verkkosivuilla on erityisesti vierailijoille suunnattu tapahtumakalenteri. Suosittelemme lämpimästi, että kotkalaiset ottaisivat myös Visitin viestintäkanavat ja uutiskirjeen seurantaan.
Kulttuuri- ja tapahtumapalveluiden tuottama kattava esite listasi Kotkan keskeiset kesätapahtumat. Esitettä painettiin 25 000 kappaletta. Tämä oli ensimmäinen askel koottuun tapahtumatiedotukseen, ja myönteisen vastaanoton innoittamana suunnittelemme vastaavia esitteitä myös muille vuodenajoille.
Paikallisten kulttuuritoimijoiden kanssa on aloitettu työryhmiä, joissa etsimme synergiaa ja mahdollisuuksia yhteiseen viestintään. Jaetut resurssit ja yhtenäinen viestintä voivat parantaa tapahtumien näkyvyyttä entisestään. Tavoitteenamme on luoda Kotkasta kaupunki, jossa kulttuuri- ja tapahtumaelämä kukoistaa ja johon niin paikalliset kuin vierailijat haluavat palata yhä uudelleen.
Huolimatta monipuolisesta työstä eri kanavissa on kuitenkin hyvä muistaa, että kaikkien tavoittaminen on tänä päivänä erittäin haastavaa. Vapaa-ajan käytöstämme kilpaillaan aivan eri tavalla kuin meidän monen nuoruudessa, eikä syy ole vain sosiaalisen median kanavien runsas määrä, vaikka se onkin huomattavasti muuttanut tapahtumaviestintää.
Joskus johonkin tapahtumaan törmätessään miettii, ettei ole tästä kuullutkaan. Mutta on myös hyvä muistaa, että kaikki tapahtumat eivät aina ole tarkoitettu suurelle yleisölle. Osa tapahtumista on yksityisiä ja esimerkiksi sen vuoksi Satama Areenan ovet olivat Merivoimien vuosijuhlan aikaan suljetut.
Tapahtumien järjestäminen on kovaa työtä ja viestintään uppoaa lukemattomia työtunteja. Mainosrahaa on harvoin käytettävissä, ja siksi se mitä kaupunki ja yksikkömme voi tarjota, on viestintäkanaviemme kattavuus ja yksiköidemme asiantuntijuus viestinnän, markkinoinnin ja tapahtumatuotannon osalta.
Haluamme kiittää kaikkia teitä ahkeria tapahtumien tekijöitä. Työnne on Kotkan elinvoiman kannalta merkittävää. Kiitos!
Tiina Puhakka, viestintä- ja markkinointipäällikkö
Tomi Purovaara, kulttuurijohtaja