Kotka valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen äänivaltakiistassa

Julkaistu 23.11.2020

Kotkan kaupunki aikoo viedä korkeimman hallinto-oikeuden ratkaistavaksi kiistan, joka koskee Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän Kymsoten perussopimusta ja sen tulkintaa.
Kaupunginhallitus päätti valituslupahakemuksesta ja valituksen toimittamisesta korkeimmalla hallinto-oikeudelle kokouksessaan 23.11.

Itä-Suomen hallinto-oikeus antoi riita-asiassa päätöksensä viime viikolla ja hylkäsi hakemuksen, jossa hakijoina olivat Kotkan ja Haminan kaupungit sekä Pyhtään ja Virolahden kunnat. Vastaajina olivat Kouvolan kaupunki ja Miehikkälän kunta. Hallinto-oikeus hylkäsi myös sekä hakijoiden että vastapuolien oikeudenkäyntikuluvaatimukset.

Riidassa on kysymys tulkintaerimielisyydestä Kymsoten perussopimuksessa, jossa sanotaan, että kullakin yhtymävaltuustojäsenellä on yksi ääni jokaista alkavaa tuhatta asukasta kohti. Yksittäisen kunnan äänimäärä voi olla enintään puolet kaikkien kuntien yhteenlasketusta rajoittamattomasta äänimäärästä. Tämä johtaa siihen, että Kouvolalla on äänimäärän leikkaamisen jälkeenkin yhtymävaltuustossa 58 prosentin äänienemmistö.

Kotka ja muut kunnat Etelä-Kymenlaaksossa ovat sitä mieltä, että perussopimuksessa on kirjausvirhe. Äänivalta olisi pitänyt määritellä niin, että yksi ääni alkavaa tuhatta asukasta kohti on kullakin kunnalla eikä yksittäisellä yhtymävaltuuston jäsenellä.

Vuokrahelpotusta koronaepidemiasta kärsineille yrityksille

Kaupunginhallitus päätti myös, että kaupunki antaa yrityksille mahdollisuutta hakea helpotusta maanvuokraan, muuhun alueen käyttöoikeuteen, venepaikkamaksuun tai tilavuokraan, mikäli yrityksen tilanne on koronavirusepidemian vuoksi huomattavasti vaikeutunut. Hakemukset vuokrahelpotuksista tulee jättää 8.12. klo 16:een mennessä.

Maanvuokriin liittyviä hakemuksia on tullut lokakuun loppuun mennessä 12, jotka koskevat yhteensä 35 maanvuokrasopimusta. Toimitilavuokriin ja matkailuun liittyvien venepaikkojen maksuhelpotushakemuksia on jätetty muutamia.

Maksuvapautusten periaatteet ovat pääpiirteittäin yhtenevät Helsingin ja Tampereen asettamiin periaatteisiin verrattuna. Ne vastaavat myös valtakunnallisesti myönnetyn yksinyrittäjien tuen periaatteita.

Maksuvapautuksen saadakseen vuokralaisen on osoitettava, että poikkeustilanteella on ollut merkittävä vaikutus yrityksen tai yhteisön toimintaedellytyksiin ja liikevaihtoon tai, että sillä on ollut muu erityisen merkittävä negatiivinen vaikutus toimintaan.

Vuokravapautus on tarkoitettu yrityksille ja yhteisöille, joilla on maanvuokrasopimus, muu alueen käyttöoikeutta, venepaikkaa tai tilaa koskeva vuokrasopimus kaupungin kanssa. Vapautusta voivat hakea ne vuokralaiset, jotka käyttävät tilaa, tonttia tai tontilla olevaa rakennusta pääasiallisesti yrityksen tai yhteisön toimintaan.

Vapautus voidaan myöntää vuokran maksamisesta osin tai kokonaan, mutta kuitenkin enintään kolmen kuukauden ajalta, jos se on korona-epidemiasta johtuvista syistä erityisen perusteltua. Venepaikkojen osalta vuokrahuojennus voi olla korkeintaan puolet venepaikkamaksusta.

Korona on vaikuttanut jossakin määrin myös satamassa toimivien yritysten talouteen. Mikäli satamassa toimivan yrityksen myynti on heikennyt merkittävästi nimenomaan koronan vuoksi, yrityksen tulee todentaa tämä, jotta sen hakemus maanvuokran alentamiseksi voidaan huomioida. Hakijan tulee kyetä osoittamaan, että toiminnan merkittävä heikkeneminen 16.3.2020 jälkeen johtuu koronaepidemiasta.

Toiminnan taloudellisen tilanteen ja liikevaihdon heikentyminen on todennettava jäljennöksillä kirjanpidosta ja / tai tiliotteista (kulut ja myyntituotot). Taloudellisen tilanteen tulkitaan heikentyneen, mikäli myyntituotot ovat laskeneet yli 30 % kolmen kuukauden ajalla huhti-kesäkuun välillä ja venepaikoissa kesä-elokuun välillä. Vertailukohtana on edellisen vuoden tilanne vastaavalta ajanjaksolta.

Päätöksen vuokran alentamisesta tekee toimitettujen selvitysten perusteella kaupunkirakennelautakunta tai viranhaltija, jolle lautakunta delegoi päätöksenteon.

Täyttölupamenettelyä jatketaan

Kaupunginhallitus päätti, että Kotka jatkaa virkojen ja toimien täyttölupamenettelyä.

Menettelyn tarkoituksena on rekrytointien keskitetympi hallinta. Käytännön mukaisesti avoimeksi tuleva virka tai tehtävä täytetään vain välttämättömissä tilanteissa, tehtävät organisoidaan ensisijaisesti muilla tavoin. Samalla arvioidaan, mitä toimintoja tai tehtäviä voi jättää tekemättä ja mitä toimintoja lopetetaan kokonaan.

Kaikissa vakinaisissa ja määräaikaisissa rekrytoinneissa tulee pyytää täyttölupa ennen rekrytointiprosessin aloittamista.

Kaikki vakinaisesti täytettävien palvelussuhteiden täyttölupahakemukset viedään kaupunginhallituksen päätettäväksi. Määräaikaisten palvelussuhteiden täyttöluvat myöntää henkilöstöjohtaja. Täyttölupa myönnetään vain erityisen painavin perustein.

Täyttölupien käsittelyn yhteydessä kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että eläköityvien henkilöiden osalta täyttö voidaan välttää tehtävien uudelleen järjestelyn kautta tai sisäisin siirroin.

Täyttölupamenettelyn ulkopuolelle jäävät:

  • varhaiskasvatuksen vastuualueen henkilökunta henkilöstömitoituksien osalta,
  • opetustoimen vastuualueen perusopetuksen ja lukion opetushenkilökunta,
  • hyvinvoinnin ja terveyden vastuualueen maahanmuuttajapalveluiden työntekijät, joiden palkkauskustannukset valtio korvaa kokonaisuudessaan,
  • teknisten palveluiden vastuualueen puhtauspalveluiden palveluyksikön henkilökunta henkilöstömitoituksien osalta ja
  • työllistämismäärärahojen kautta rekrytointi

Lisäksi

  • Liikuntapalveluiden yksikön uimahallien uinninvalvontatehtävien osalta liikuntayksikkö voi äkillisissä sairaustapauksissa palkata sijaisen enintään viideksi (5) päiväksi ilman täyttölupamenettelyä, kun uimahallin avoinna pitäminen sitä edellyttää.
  • Opetustoimen vastuualueella koulunkäynninohjaajalle/henkilökohtaiselle avustajalle voidaan ilman täyttölupamenettelyä palkata määräaikainen sijainen enintään viideksi (5) päiväksi silloin, kun kyseessä on lain edellyttämä palvelun tarve, oppilaiden opetusta ja iltapäivätoimintaa ei pystytä järjestämään lain edellyttämällä tavalla tai lasten fyysinen turvallisuus vaarantuu ilman koulunkäynninohjaajan/avustajan palkkaamista.
  • Varhaiskasvatuksen vastuualueella päiväkotiavustajalle/henkilökohtaiselle avustajalle voidaan ilman täyttölupamenettelyä palkata määräaikainen sijainen enintään viideksi (5) päiväksi silloin, kun kyseessä on lain edellyttämä palvelun tarve tai lasten fyysinen turvallisuus vaarantuu ilman avustajan palkkaamista.
  • Teknisten palveluiden vastuualueella kiinteistönhoitajalle voidaan ilman täyttölupamenettelyä palkata määräaikainen sijainen enintään viideksi (5) päiväksi silloin, kun kyseessä on pakollinen tarve tai yleinen turvallisuus tai kiinteistöjen ylläpitäminen sitä vaatii.
  • Ympäristöpalvelujen yksikössä eläinlääkäreille voidaan ilman täyttölupamenettelyä palkata määräaikainen sijainen enintään viideksi (5) päiväksi silloin, kun kyseessä on pakollinen tarve tai yleinen turvallisuus tai päivystysvarmuuden ylläpitäminen sitä vaatii.

Täyttölupamenettelystä vapautettujenkin kohdalla vastaavan esimiehen tulee ensisijaisesti välttää sijaisten ja uuden vakinaisen henkilökunnan palkkaamista.

Kaupunginhallituksen esityslista on luettavissa osoitteessa www.kotka.fi/esityslistat