Ikilomalla-tubettajaperhe hehkuttaa Kotkaa asuinpaikkana
Julkaistu 01.07.2020Kotkan kaupunki tekee kohdennettua sosiaalisen median markkinointia paikallisten somevaikuttajien kanssa.
Kotkan kaupunki tekee yhteistyötä paikallisen Ikilomalla-tubettajaperheen, Titta, Thomas ja Isla Halloranin kanssa. Ensimmäinen yhteistyössä tehty video julkaistiin sunnuntaina 28. kesäkuuta ja on jo nyt kerännyt kahdessa päivässä jo yli 26 000 katselukertaa ja sitä on katsottu yli 242 000 minuuttia.
Videolla Titta ja Thomas kertovat miten päätyivät asumaan Kotkaan ja käyvät läpi mikä tekee asuinpaikasta mieluisan.
”Parasta yhteistyössä Titan ja Thomaksen kanssa on, että yhteistyö on aitoa emmekä me ole mitenkään ohjanneet mitä heidän tulisi sanoa. He nostavat hienosti esiin asioita, joita me emme normaalisti kaupunkimarkkinoinnissa edes tajuaisi ottaa esille, ja tekevät sen heille ominaisella tavalla,” Kotkan viestintäpäällikkö Mia Brunila kuvaa.
Videolla Halloranit kehuvat mm. Kotkan sijaintia lähellä Helsinkiä, kohtuuhintaista asumista ja ruuhkatonta siirtymistä paikasta toiseen. Kommenteissa ihmiset ovat huomioineet etenkin ilmaisen pysäköinnin keskustassa, joka on monelle ei-kotkalaiselle yllätys.
”Meidän YouTube videoitamme katsovat ovat jatkuvasti kyselleet meiltä kommenteissa, missä me oikein asumme ja miksi olemme muuttaneet juuri Kotkaan”, kertoo Titta Halloran. ”Meille yhteistyö Kotkan kaupungin kanssa tuntui alusta saakka erittäin luontevalta, koska viihdymme aidosti seudulla ja viikoittaisessa sisällössämme näkyy jo valmiiksi kotkalaisuus ja rakkaus Kotkaa kohtaan. Tämä on kaupunki, jossa haluamme asua ja kasvattaa lapsemme.”
”Eniten videon julkaisussa meitä jännitti se, miten muut kotkalaiset tulevat suhtautumaan Kotka-aiheiseen videoon ja pystyvätkö he samaistumaan videolla kuvailemiimme asioihin. Jännitys oli turhaa, sillä saimme videolle jo parissa päivässä melkein 300 positiivista kommenttia, joissa paikalliset kertoivat omia lempparipaikkojaan ja muistojaan Kotkasta. Osa kirjoitti haaveilevansa paluumuutosta seudulle ja toiset kyselivät vinkkejä parhaista kesämatkakohteista,” Halloran paljastaa.
Kotkan asuinaluesivut julki
Kotkan kaupunki tekee yhteistyötä tavoittaakseen Ikilomalla-kanavan kohderyhmän, nuoret pääkaupunkiseudulla asuvat lapsiperheet, osana kaupungin muuttajamarkkinointia. Osana parempaa tulevien kotkalaisten palvelua, kaupunki on myös juuri julkaissut asuinaluekohtaiset sivut, joilla kuvataan Kotkan eri asuinalueita ja mikä tekee niistä erityisen. Kuvauksissa on hyödynnetty toukokuussa käynnissä ollutta asukaskyselyä ja sivuille on nostettu esiin ihmisten aitoja kommentteja eri alueista.
Titta, Thomas ja Isla ottavat keskiviikkona 1. heinäkuuta myös haltuunsa Kotkan kaupungin Instagram-kanavan, @kotkankaupunki, jossa he kertovat asumisesta Kotkassa ja työstään videotoimistoyrittäjinä ja sisällöntuottajina.
YouTubessa Ikilomalla-perhettä seuraa viikoittain lähes 39 000 suomalaista katsojaa ja videoita on katsottu viimeisen kuukauden aikana 2,3 miljoonaa minuuttia. Instagramissa perheen tarinat tavoittavat yli 4 miljoonaa näyttökertaa kuukaudessa.
Ikilomalla yhteistyö jatkuu vuoden 2020 ajan, jolloin julkaistaan yhteensä viisi Kotkasta kertovaa videota.